observation_details.lbl_fund|#921073|Rapporteret d. 09/11-2024 14:03 |Rapporteret af Janus Thulesen Dahl |

Ru fladmund - Mylia taylorii

observation_details.lbl_observe_at. 09/11-2024 8:14| observation_details.lbl_observe_by Janus Thulesen Dahl| Ekspertvalideret |

+2

Ny for Danmark

Synes du godt om fundet?

Giv et hvis fundet er interessant eller bemærkelsesværdigt.

observation_details.lbl_validation_header

record_validation.lbl_species_determination_certain.

record_validation.lbl_accepted_suggestion:

Mylia taylorii - Mylia taylorii (record_validation.lbl_species_info - Se billedeksempler)

record_validation.lbl_suggested_user Irina Goldberg (20/11-2024): Sikker

Log ind eller opret en bruger for at stemme på dette forslag

record_validation.lbl_expert_validated: Jan Robin Larsen (20/11-2024)

6/10

record_validation.lbl_votes

record_validation.lbl_other_suggestion

1

Levermosser - Marchantiopsida (record_validation.lbl_species_info - Se billedeksempler)

record_validation.lbl_suggested_user Janus Thulesen Dahl (09/11-2024): Sikker

Log ind eller opret en bruger for at stemme på dette forslag

0/10

record_validation.lbl_votes

observation_details.lbl_comment_header
IG
Irina Goldberg09/11-2024 19:17

Det ser interessant ud. Du har vel samlet materiale til mikroskopering?

JT
Janus Thulesen Dahl09/11-2024 20:07

Yes!

JT
Janus Thulesen Dahl10/11-2024 16:42

Billeder nu tilføjet. Har forsøgt at nøgle den, og ender i Jungermannia, men har svært ved at komme til art (ender i J. jenseniana i Den Danske Mosflora). Jeg kan ikke finde ud af at tolke hvad der er olielegemer. Prøven har været tørret, er det et problem så at de forsvinder?


Ingen bugblade fundet, hvide rhizoider, tydelig hjørnetrekanter, ingen kønsorganer på den tot jeg har.

IG
Irina Goldberg10/11-2024 18:10

Ja, det er deromkring :) Der er masser af kloroplaster på dine billeder. Når den kun har været tørret et par døgn, bør olielegemerne ikke forsvinde. Men det er bedst at holde levermosserne friske i køleskabet, indtil de skal mikroskoperes. Prøv at holde materialet fugtigt indtil onsdag. Så kan jeg tage det med til Jan.

JR
Jan Robin Larsen10/11-2024 22:25

Hej Janus


Kunne være Liochlaena subulata og i så fald et kæmpehit !

Men måske for vi brug for frisk materiale for at kunne bekræfte det.
Enten er fokus på dine mikroskopbilleder ude af fokus, eller også er olielegemerne ødelagt.
Det burde ikke være et problem at se olielegemer ...
Synes at jeg kan se noget som ligner en ung perianth yderst til venstre lige under birkeskællet.

Spændt på at se materialet !

JR
Jan Robin Larsen10/11-2024 22:40

Hej Janus


J. jenseniana er udelukket. Den skal have glat kutikula eller evt kun med svagt udviklede vorter ved bladenes basis. På dit billede med bladkanten kan ses at dette ikke er tilfældet.

BV
Bent Vad Odgaard11/11-2024 8:45

Jeg synes det ligner Mylia taylorii med den kuticula, som er opbrudt og de kraftige hjørnetrekanter. Den vil så være ny for DK.

IG
Irina Goldberg20/11-2024 0:40

Det har du fuldstændig ret, @Bent :)

IG
Irina Goldberg20/11-2024 0:40

Tillykke til finderen!

IG
Irina Goldberg20/11-2024 0:48

Liochlaena lanceolata har faktisk også papilløs kutikula, men den er stribet. Og den har ikke bugblade.

JT
Janus Thulesen Dahl20/11-2024 7:21

Fantastisk!! Tak for hjælpen med at få den på plads :)

Så materialet har bugblade? Det missede jeg. Og grunden til at den ikke fremstår rødlig er måske pga. de skyggede forhold den voksede i?

IG
Irina Goldberg20/11-2024 8:08

Ja, foto 2 viser bugblad - på planten (stereolup, og der er flere ude af fokus) og i mikroskop. Bemærk, at cellerne i bugbladene er også papilløse. Og farven mangler nok pga. skygge. Men de planter, som du tørrede efter de blev indsamlet, har svagt rødlig farve.

IG
Irina Goldberg20/11-2024 8:09

Du har angivet "hist og her" - hvor meget var der egentlig af den?

JT
Janus Thulesen Dahl20/11-2024 8:40

Jeg synes angivelse af abundans er utroligt svært med mosser (faktisk også karplanter), men den lavere kategori hedder "få individer", hvilket jeg ikke ville sige er tilfældet. På en stejl skråning måske 30m i længden kunne jeg finde mindst 10 grupper af planter, flere af dem meget store. Men jeg må også indrømme at ved 2. visit var det lidt svært af finde dem igen, jeg skulle længere ned af skråningen end jeg huskede fra første besøg. Det er meget stejlt visse steder, så lidt svært at få et overblik over bestandsstørrelsen. Jeg vil prøve at undersøge bunden af skråningen ved næste besøg, måske den er mere talrig dernede. Og måske der er flere delbestande andre steder i skoven, men generelt er skovene her på tør bund ret kedelige med monotone bøgebevoksninger eller tætte unge ahorn skove. Selv kirkens skov bærer præg af skovbrug, men min far siger at de faktisk har besluttet at udlægge det som "urørt", selvom de så få nyligt har lavet en rydning lige op af Mylia bestanden...

IG
Irina Goldberg20/11-2024 10:07

Godt at vide, at det ikke er kun få små puder du har observeret på voksestedet! Det betyder bl.a., at der ikke er tale om etablering, som er sket for nylig.

IG
Irina Goldberg23/11-2024 16:43

Jeg skal sige tillykke med fundet fra Tomas Hallingbäck (SLU, Uppsala), som i øvrigt skriver, at i Sverige finder de arten ofte i skov og i skygge, hvor den bliver grøn.

JT
Janus Thulesen Dahl23/11-2024 19:57

Mange tak, og interessant at vide. BBS nævner også, at den kan findes i woodlands.

JE
Joshua Emil Haahr26/11-2024 12:41

Kæmpe tillykke med fundet, Janus!!

JT
Janus Thulesen Dahl28/11-2024 8:12

Tusind tak Josh :)

observation_details.lbl_observation_location

(56,111636, 9,996342)

observation_details.lbl_uncertainty_in_meter 15,00 m

© OSM contributors

1000 m
observation_details.lbl_description_ecology: Morbundskråning i bøgeskov
Hist og her
Skov: Løvskov
Substrat: Jord og sten: Mor

record_list.lbl_missing_picture

Ru fladmund - Mylia taylorii

Art|Mosser

Der mangler en beskrivelse af denne art. Vi arbejder på sagen...

Rødlistestatus (2019)

RE

Regionalt uddød

CR

Kritisk truet

EN

Truet

VU

Sårbar

NT

Næsten truet

DD

Utilstrækkelig data

LC

Livskraftig

NA

Ikke relevant

NE

NE

Ikke vurderet