Dansk Botanisk Forening

Valideringsprocessen på iNaturalist

10 svar | seneste svar: 26/5 kl. 8:36

Her møder vi hinanden med nysgerrighed og imødekommenhed! Få tips og tricks til god kommunikation og læs retningslinjerne for god adfærd på forummet.

HT
Henrik Tranberg26/06-2024 8:36

Mange fund af karplanter på iNaturalist er forkert bestemt, selv om de er validerede. Som et eksempel kan nævnes det i øvrigt meget fine fund af "Alm. Mælkeurt" i Ø-kanten af Lyngbos Hede i V-Jylland. Såvel af fotos som ikke mindst i felten (i søndags) fremgår, at det drejer sig om Spæd Mælkeurt, der nu desværre indgår som "Alm. Mælkeurt" på Arters kort. Hvordan løses dette problem?

IG
Irina Goldberg27/06-2024 21:56

Dette problem løses ved, at man forholder sig kritisk til fund fra iNaturalist, og hvis man er skeptisk, fravælger dette datasæt i sin søgning (Avancerede filtre => Vælg datasæt).

PE
Poul Evald Hansen29/06-2024 15:30

Der burde være mulighed for en validator at sætte et mærkat på sådanne observationer. Jeg kan også godt komme med eksempler.

IG
Irina Goldberg30/06-2024 7:48
microforum.lbl_comment_edited

@Poul Evald Hansen , du har jo ret. Man kan som validator "Flage fundet som ukorrekt" - så fjernes det fra visningen, men bliver selvfølgelig ikke rettet, idet det kommer fra en ekstern kilde. Men hvis man ikke er validator, bliver man nødt til at ignorere sådanne observationer - eller tage fat i en validator for at få dem fjernet.

ML
Martin Liebermann09/07-2024 7:54

Hej. Man skal rette fundene på Inaturalists hjemmeside og så går der ca. 1 måned før de bliver fjernet på http://arter.dk. Hilsen Martin

HB
Henriette Bjerregaard15/07-2024 14:04
microforum.lbl_comment_edited

Jeg synes også det er en god idé at gå til kilden, og foreslå den rigtige art inde i iNaturalist. Flagning er jo en slags "symptombehandling", som kan være sidste udvej, hvis man ikke kan få en klar fejl rettet...😊

IG
Irina Goldberg15/07-2024 19:05

Det samme gælder for fejlene i Naturdatabasen på Miljøportalen: når man flager fundet som forkert, bliver det fjernet fra visningen på http://arter.dk, men Miljøportalen får ikke besked om fejlen, som jo skal rettes i den oprindelige kilde, altså Naturdatabasen.

HT
Henrik Tranberg24/07-2024 22:34

tak for kommentarer - om jeg blev klogere vides ikke!

tænker ikke, at jeg som nybegynder på Arter (1 po. på alle arter bortset fra 2 po. på Storkronet Ærenpris;-)) overhovedet kan registreres på iNaturalist & verificere til forskningskvalitet?
generelt mener jeg (ligesom Erik Buchwald), at der skal gås mere radikalt til værks end enkeltvise rettelser ...
i det offentlige kunne man starte med at læse en extra korrektur på artslister (ved dog godt, at udbudssystemet her er en hæmsko ligesom for bygning af supersygehuse!)
vH

IG
Irina Goldberg25/07-2024 7:42
microforum.lbl_comment_edited

@Henrik Tranberg , alle kan oprette en profil på iNaturalist - ligesom her på Arter og på andre platforme. Men orker du at bruge din tid på det? Jeg gør ikke - der er rigeligt at lave her på Arter ;)