Dansk Botanisk Forening

Idéer til arter-jagt tur som skaber værdi?

5 svar | seneste svar: 20/7 kl. 10:15

Her møder vi hinanden med nysgerrighed og imødekommenhed! Få tips og tricks til god kommunikation og læs retningslinjerne for god adfærd på forummet.

JE
JE4220/08-2024 10:15

Jeg har moret mig med at finde nye arter og bare registre løs. Har I nogle forslag til hvordan man skaber værdi?

Jeg er opmærksom på denne side:

https://om.arter.dk/vidensbase/hjaelp-til-arters-webside/nyt-fund/sadan-oger-du-vaerdien-af-dit-fund/

Jeg tænker mere i retning af værdi, fordi man finder noget sjældent eller bare noget som ”trænger til at bliver registeret”. Lad os sige at jeg har en time, hvor jeg vil lage ”arter-jagt”. Hvordan skaber man bedst værdi på sådan en tur?

Ved at finde et sted på kortet helt uden fund og gå dertil og registrerer løs?

Ved at gå en tur uden for stierne?

Ved gennemgå et stykke jord systematisk?

Ved at lede efter planter som blev set på et sted før 2014, men ikke siden da?

Kom gerne med forslag og kritik. Dybest set fisker jeg bare efter en idé til ”det kunne være sjovt at prøve”.

PE
Poul Evald Hansen25/08-2024 13:19

Det er sikkert meget godt enten at finde et sted med kendt rig natur - eller endnu bedre et mindre kendt eller ukendt af slagsen. Man kan da også finde spændende ting på mere kedelige og halvkedelige steder, men sandsynligheden er mindre.

HB
Henriette Bjerregaard21/09-2024 6:11

Jeg synes det er et godt spørgsmål og du har selv har nogle gode bud på det😊. Det er jo også et spørgsmål om hvem/hvad det er af værdi for. Hvis det er ift. forvaltning og naturbevarelse, har det størst værdi at finde de lidt mere sjældne arter i naturområder, der kan forvaltes, og gerne steder, hvor der ikke kommer så mange mennesker, så man fylder nogle videnshuller ud. Ift rødlistevurderinger har det stor værdi at eftersøge gamle registeringer, som ikke har været set i en årrække - og så er det også godt at angive antal/hyppighed mv. God jagt!😊 Mvh.Henriette

PE
Poul Evald Hansen21/09-2024 6:46

Der er jo langt mere i det end bare sjældne arter. Hvis der fx begynder at komme sphagnum-bevoksninger i noget, der har været regnet for rigkær, så kan det -afhængigt af hvilke sphagnumarter - være interessant, fordi det kan tyde på, at området er ved at blive mere næringsfattigt, hvilket ofte regnes for et plus i biodiversitetssammenhænge.

JE
JE4221/09-2024 9:24

To meget konkrete ting at gå efter. Tak for det. Kom gerne med flere bud.